[Dyskusja] Co przyniesie nam Conquest w S5?

Dodane przez  Ryszardzislaw 06.01.2018 (15:23)

 

Witajcie! Dziś piszę do Was z rzeczą inną niż E-Sport, a mianowicie z bardziej praktycznym omówieniem zmian dotyczących zmian mapy Conquest w S5. Tak, tak. Mapa ta, jak i sam S5 rusza dopiero za jakieś 2 tygodnie. Niektóre zmiany jednak widoczne są gołym okiem i już teraz możemy spekulować na temat tego, co Nas wkrótce czeka. (Jeśli jeszcze nie zapoznaliście się z tym co Nas czeka w S5 na conqueście, zajrzyjcie tutaj i tutaj.)

 

Ogólnym zamysłem Hi-Rezu dotyczącym mapy Conquest na S5 jest to, by zmniejszyć efekt Snowballingu, który w S4 jest widoczny jak jeszcze chyba nigdy nie był. Czym właściwie jest Snowballing? Nazwa mówi sama za siebie. Chodzi w nim o to, że gdy któraś z drużyn wypracuje sobie nieznaczną przewagę zrzuca tym samym małą śnieżkę z górki. Gdy śnieg jest mokry, przykleja on się szybko do toczącej się śnieżki i sprawia, że rośnie ona w zatrważającym tempie do większych rozmiarów i na samym dole jest już kulą śniegową wielkości ciągnika siodłowego. Właśnie tak wyglądał S4. Nieznaczna przewaga wypracowana w early przeradzała się z czasem w coś wielkiego. W czasach tych naprawdę ciężko jest wykonać comeback (widać to również doskonale podczas tegorocznych SWC), a dużą popularnością cieszą się postacie z mocnym early (Raijin, Ravana, Serqet, Ah Puch Muzen Cab, Hachiman, Ozyrys, Ullr, Cabrakan). Co innego gdy śnieg jest suchy i sypki. Wtedy zrzucona z górki śnieżka -na samym dole wciąż jest śnieżką, tylko odrobinę większą. I właśnie do tego Hi-Rez dąży z mapą Conquest w S5. Jakie metody zastosowali, by być bliżej zrealizowania wyznaczonego sobie celu? Już wyjaśniam.

 

Zmiana teoretyczna: Mapa szersza o jakieś 20%.

Co to zmieni w praktyce? Już sam ten fakt jest delikatnym ciosem w Snowballing, poniżej wyjaśnię czemu. Ogólnie zmiana ta zwiększy nieznacznie czas rotowania z jednej linii na drugą, co z kolei przyczyni się do kilku innych zmian. Na pewno delikatnie na wartości zyskają postacie mobilne, które będą w stanie rotować szybciej. Podejrzewam, że postacie takie jak Geb, Janus, Awilix, Thor, Ratatoskr, Athena, Apollo, Thanatos czy Jing Wei będą znów częściej widywane. Druga sprawa, to fakt, że Split Pushe będą mniej ryzykowne. Więcej czasu przeciwnikom zajmie doścignięcie kogoś, kto na plecach próbował zniszczyć wieżę niż to zajmuje obecnie. I tutaj znów na znaczeniu zyskuje Apollo, który jak wiemy do Split Pushy jest stworzony. Ogólnie wiadome jest też, że Split Push próbuje robić drużyna, która jest do tyłu z goldem. Skoro Split Push będzie ułatwiony, tak więc i delikatne nadrobienie strat w goldzie będzie. Mamy cios w snowballing? Mamy. No i przede wszystkim jeszcze ważniejsze będzie podejmowanie decyzji o rotowaniu przez poszczególnych graczy. Każdy kto conquesty gra (pozdro Siulent) wie, że rotowanie to skomplikowana decyzja, która może przynieść korzyści, ale wiąże się z ryzykiem. Co jeśli i tak przegramy teamfight, a dodatkowo w tym czasie mój przeciwnik z linii zniszczy mi wieżę? A może jednak uda się kogoś zabić i dzięki temu zyskam ja i moja drużyna? Na te pytania gracze w S5 z pewnością będą musieli odpowiadać sobie jeszcze częściej.

 

Zmiana teoretyczna: Speed buff na miejscu back campa.

Co to zmieni w praktyce? Każdy, kto rozegrał chociaż kilkanaście meczy jako jungler zdaje sobie sprawę, jak bardzo ważny speed buff jest dla tej roli. Szczerze to jest to nawet najważniejszy buff na conqueście, ponieważ umożliwia junglerowi bycie wszędzie tam gdzie musi być na czas. Ile razy zdarzyło Wam się stracić buffa przez to, że Wasz midlaner był jakimś kapciem? Mi, mimo, że junglę gram rzadko -kilkukrotnie. Strata speed buffa zwiększała jeszcze bardziej poczucie snowballu, ponieważ jungler z każdą chwilą był jeszcze bardziej w plecy w porównaniu do wrogiego junglera ze względu na zmniejszoną prędkość poruszania się w stosunku do przeciwnika. Zmiana ta ma sprawić, że przejęcie wrogiego speed buffa będzie bardziej ryzykowne i może skończyć się fiaskiem, w razie gdyby więcej członków przeciwnego teamu zdecydowało się pomóc w obronie żółtego campa. Z resztą na pewno nie raz przegrywając i broniąc już tylko tytana mieliście wrażenie, że jesteście jakby zamknięci w strefie back campów. W S5 speed camp będzie należał do tej strefy -więc jakaś tam deska ratunku zostanie. Może to sprawić również delikatny wzrost znaczenia midlanera, który właśnie w dużej mierze odpowiedzialny jest za obronę pobliskich campów.

 

Zmiana teoretyczna: Mgła

Co to zmieni w praktyce? Zmniejszy widoczność przeciwników ukrywających się w jungli i na pewno zwiększy znaczenie wardów. PAMIĘTAJCIE: WARDY I ROZSĄDNE UŻYWANIE VGS TO KLUCZ DO SUKCESU. Już teraz dobrze owardowana mapa to klucz do sukcesu, w S5 będzie to jeszcze bardziej istotne. W chwili obecnej jest kilka takich miejsc w jungli, skąd widać "połowę mapy". W S5 będzie to niemożliwe, ponieważ mgła sprawi, że przeciwnicy w jungli będą dla Nas zauważalni na dystansie mniejszym niż są oni na linii. Tutaj akurat zmian wpływających na snowball dostrzec zbytnio nie mogę, aczkolwiek rozgrywkę urozmaici to na pewno.

 

Zmiana teoretyczna: Obozy w jungli odnawiają się częściej, ale są warte mniej. 

Co to zmieni w praktyce? To w sumie zależy od tego, jak duża to różnica będzie. Obecnie każdy wie, że podczas rozgrywki zdarzają się takie momenty, że na mapie nie ma co robić i po prostu stoicie sobie na linii oczekując na następną falę minionów. Dzięki częstszemu respowi campów w jungli możliwe, że momentów takich nie będzie. Ponadto, zmiana ta również jest ciosem w snowball, chyba nawet największym z póki co przedstawionych zmian. Obecnie -gdy zabijemy przeciwnika (lub kilku) staramy się zabrać jak najwięcej campów z jungli przeciwnika, po to by oni byli stratni i nie mieli na czym się farmić. Częstszy resp obozów sprawi, że wrogowie aż tak nie odczują faktu, że zostały im zabrane wszystkie możliwe campy i wciąż będą mieli na czym się nafarmić. Możliwe, że zmiana ta również sprawi, że jungler będzie miał przyjemniejsze życie. Nie będzie musiał dłużej "żebrać" o farmę na którejś z linii, tylko będzie swobodnie biegał po campach i właśnie na nich zdobywał złoto oraz doświadczenie (farmienie na linii mimo wszystko wraz pewnie będzie potrzebne, ale nie w takim stopniu jak obecnie).

 

Zmiana teoretyczna: Wartości dzielenia się doświadczeniem zostaną zmniejszone. 

Co to zmieni w praktyce? Szczerze, to najbardziej ucierpią na tym prawdopodobnie supporty. Jest to rola, która w dużej mierze polega na dobroci reszty drużyny i na tym jak bardzo chcą się z Tobą dzielić doświadczeniem. Obecnie praktycznie każdy wie, że o supporta też należy dbać i fakt, że ktoś czeka z czyszczeniem linii aż guardian się do niej doczłapie jest czymś powszechnym. W S5 zmiana ta sprawić może, że gracze staną się bardziej chytrzy na farmę. Możliwe, że zostanie wprowadzona jakaś zmiana w Watcher's Gift czy Lono's Mask, która supportom jednak pomoże, aczkolwiek w chwili obecnej widzę to jako delikatny cios w stronę supportów. Junglerzy niby też często zmuszeni są do tego, by ktoś się z nimi dzielił expem, ale zmiana omówiona wyżej powinna sprawić, że będą oni bardziej samowystarczalni. 

 

Zmiana teoretyczna: Potwory w jungli i miniony będą warte więcej wraz z czasem gry. 

Co to zmieni w praktyce? Zmiana ta powinna zostać wprowadzona do gry już dawno temu. Obecnie przykładowo Gold Fury zrobione w 5 minucie potrafi ustawić całą grę, natomiast w 30 to już praktycznie nic nie znaczący dodatek złota. Ponadto jak często spotykaliście się z sytuacją, że support w 30 minucie gry wciąż tkwił na 16/17 poziomie, bo exp dostawany za potwory był zbyt niski? Dodatek ten powinien sprawić, że GF będzie ważnym elementem zarówno w początkowych fazach gry, jak i późniejszych. Fakt ten również będzie ciosem w snowball, ponieważ drużynie, w której większość ma 17-19 poziomy, gdy wszyscy rywale mają 20 będzie łatwiej nadrobić stratę w poziomie niż obecnie. Na pewno jest to zmiana, na którą czekało całe multum graczy. 

 

Podsumowanie: S5 ma być sezonem, który zacznie historię Conquestów Smite niejako na nowo. Zmniejszenie efektu snowballu, wprowadzenie nowych modeli praktycznie wszystkiego na pewno się ku temu przyczyni. Co przyniesie nam S5 jeśli chodzi o "metę" i ogólne rozgrywki? Dzięki temu, że mapa jest większa na pewno na wartości zyskają postaci z większą mobilnością (co już wspomniałem). Ponadto buty powinny wrócić jako pierwszy przedmiot we większości buildów (teraz często są wybierane jako drugi przedmiot, np. na mid czy na adc). No i na koniec zmiana, która chyba najbardziej mnie cieszy -ze względu na mniejszy efekt snowballu na wartości zyskają postacie mocne w late. Powinno to urozmaicić obecną metę, bo oglądanie wszędzie Ravany, Xinga, AMC, Hachimana, Raijina i Ozyrysa stało się naprawdę nudne. W Smite jest obecnie 92 bogów (wkrótce 93). Na conquestach częściej widywanych jest może z 30. Powodem oczywiście było to, że wybierane były postacie mocne w early.

 

S5 ma przynieść nam dużo zmian -nie tylko wizualnych. S5 jest sezonem, który ma być przełomowy. Jednocześnie jest to sezon chyba najbardziej przeze mnie wyczekiwany, bo wszystkie zmiany zaproponowane dotychczas przez Hi-Rez jak dla mnie są bardzo na plus. Mniejszy efekt snowballu sprawi, że conquesty będę grywać jeszcze chętniej. A jakie są Wasze osobiste spostrzeżenia i odczucia na temat tego co spotkamy na Conqueście w S5? Dzielcie się swoimi opiniami w komentarzach! 

 

PS. Mam nadzieję, że chociaż ten artykuł będzie cieszyć się większą popularnością niż te o E-Sporcie. xd

Komentarze (3) Czytaj dalej

Reklama

Komentarze


avatarihjasty (908)
Może i ja się w końcu przekonam :) Porządny artykuł dużo się dowiedziałem propsik.
06.01.2018 (16:40)
avatarCrucy (657)
Mgła teoretycznie powinna też polepszyć FPS graczy z gorszymi komputerami, bo zakryje część mapy, przez co mniej elementów będzie się pojawiać jednocześnie.
Oprócz mgły sama stylistyka mapy powinna na to wpłynąć, bajkowy design powinien być lżejszy, ale to akurat niczym przeze mnie poparta teoria.

A zmiany gameplayowe są świetne, ostatni raz Conquesty grałem w s3 na kwalifikacje - z tym sezonem zamierzam potraktować ten tryb jako tryb główny.
06.01.2018 (20:17)
avatarentira (32)
Super artykuł - zwięźle i na temat, s5 zapowiada się ciekawie ;)
13.01.2018 (18:13)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany/zarejestrowany Zarejestruj się!