[Poradnik] Oczy z tyłu głowy

Dodane przez  PanSIlent 02.01.2016 (16:07)

Po kilku(-nastu? -dziesięciu? -set?) meczach na Conqueście jako Support zaczynasz sobie zdawać sprawę, że twoi towarzysze to półgłówki. Skąd taki pomysł? Narzekają i psioczą na swoich bo zgineli z ręki wroga który opuścił linię, czyli inaczej rotuje.

Dlaczego obwiniać swoich, skoro wina leży po ich stronie? Nie posiadali ważnych rzeczy.

WARDÓW

 

 

Jako świętą zasadę grania na Conqueście wyryj sobie w głowie, namaluj na ścianie lub nagraj na dźwięk telefonu:

WARDY TO ZWYCIĘSTWO!

 

Porzućcie tępe myślenie rodem z Bronze V. Kupowanie i stawianie wardów to obowiązek każdego, nie tylko Supporta! Nie narzucajcie obowiązku bogom, których zarobki są najmniejsze aby troszczyli się o wasze linie. Dzięki wardom wiesz gdzie znajduje się wróg - szybciej przygotujesz kontratak. Będziesz przygotowany na jego odwiedziny i znacząco zmniejszy się ryzyko zgonu.

 

Zastanawiacie się pewnie gdzie powinny leżeć owe klucze do zwycięstwa? Ich położenie zmienia się wraz z długością gry.

 

Dla wczesnej fazy gry:

                                 

 

Jak widać - obowiązek "wardowania" należy do każdego. Ale dlaczego akurat w tych miejscach a nie w innych? Co wyróżnia akurat te miejsca od innych punktów na mapie?

 

ADC:

 

ADC lub Support powinien mieć wardy przy wyjściach z Jungle prowadzących do Duo Lane. Dwa wystarczą - przy buffach na ATK Speed. Stawianie warda przy środkowym wyjściu to strata czasu i pieniedzy, ponieważ mając je przy buffach i tak zauważysz torującego wroga. Wyjatkiem są zabójcy ze skokiem którzy mogą przeskoczyć ścianę za Gold Fury. Wtedy jednak marnują dobry sposób na inicjację lub ucieczkę.

 

Support:

 

 

Jeśli twój ADC nie wie, że powinien wardować - przejmujesz jego miejsce i stawiasz swoje na miejscach przy Buff Campach. Jeżeli jednak ADC wie o wardach i zna swoją robotę - wtedy Support pomaga Mid Lanerowi. Stawia wardy po lewej stronie linii, dzięki czemu mają oko na rotującego wrogiego Mid Lanera któy zamierza pójść po buffa lub wesprzeć swoich na Duo Lane. Dodatkowa funkcja wardów w tym miejscu to pomoc Junglerowi w pilnowaniu Mid Harpii.

 

Jungler:

 

Podobnie jak Support - stawianie wardów przez Junglera to czuwanie nad stanem Mid Harpii oraz zabezpieczanie czy wrogi Mid Laner nie zamierza sprawić przykrej niespodzianki Solo Lanerowi. Dodatkowo - Mid Lane to "strefa czerwona" charakteryzująca się częstymi odwiedzinami Junglerów oraz okazyjnymi wizytami Supportów. Życie tam jest cieżkie, więc dodatkowa para oczu to niemalże konieczność.

 

Mid Lane:

 

Dlaczego Mid Laner nie stawia tuż przy sobie wardów, tylko nieco dalej? Ma na oku stan Red oraz Yellow Buffa, czy aby nie jest kradziony. Dodatkowo powstrzymuje to agresywniejszych Junglerów aby nie zaatakowali naszych pleców. Jeżeli nie posiadasz wardów przy punktach Supporta i Junglera - twoje powinny tam stanąć niemalże natychmiast.

 

Solo Lane:

Rola Solo Lanera jest prosta. Nadchodzacy Jungler lub rotujacy Solo Laner. Dzięki wardowi położonemu przy swoim Blue Buffie - wrogi Jungler zastanowi się przed kradzieżą.

 

W późnej fazie gry wardy powinny nieco zmienić położenie. Zniszczenie frontowych wież wpływa na ich lokalizację, ponieważ nie ma sensu pilnowania wyjścia na pustą przestrzeń.

Zielony kolor - Grasz defensywnie? Jesteś sam przy wieży? Czekasz na ruch przeciwnika? W tych okolicach powinieneś stawiać swoje wardy. Zapewniają one minimum bezpieczeństwa i ujawniają pozycję wroga który szykuje swoje kły na Gold Fury lub Fire Gianta.

Żółty kolor - Przydatne, ale ryzykowne. Jeśli w tych punktach postawiłeś swoje jedyne wardy, musisz uważać. Jednak jeżeli postawiłeś wardy w zielonych i żółtych punktach - możesz niemalże bez ryzyka przeć linię.

Czerwony - wysokie ryzyko, ale najbardziej przydatne. W tych punktach wrogowie najczęsciej rotują między liniami, więc wardy postawione w tych miejscach znacząco ujawnią ich pozycję i dzięki tym wardom nie będą mogli opuścić bazy bez Twojej wiedzy.

To tylko porady, nie traktować ich jako dogmat.

Komentarze (30) Czytaj dalej

Reklama

Komentarze


avatarCrucy (626)
Bardzo fajny poradnik (nawet "niedokończony"), jednak czy przy trzecim sezonie nie zmieni się to troszkę?
02.01.2016 (16:54)
avatarPanSIlent (1423)
Aktualnie spamię MOTD, bo lubię. Potem dopiszę wardowanie w późniejszych fazach gry.
Co do Sezonu 3 - nie mam pojęcia co się stanie z wardami.
02.01.2016 (17:00)
avatarkapitanNorka (5)
Poradnik fajny, wiadomo wardy ważna rzecz, ale dla mnie co za dużo to niezdrowo. Nie wiem jak na ligówkach, ale grając normalne Conquesty nigdy nie spotkałem sie z takim pełnym owardowaniem jak pokazano na rysunku. Według mnie wardy zaznaczone na czerwono są zbędne, zwykle na początku gry każdy z graczy w miarę regularnie robi swoje buffy. Reszta wardów jest OK. Patrząc na wstęp mam wrażenie, że niedoceniasz trochę informowania swoich towarzyszy o opuszczeniu linii przez wroga. Myślę że jest to bardzo ważne, wardy mają swój czas trwania, a czasami trzeba pobyć dłużej na linii by nazbierać na nastepny przedmiot.
02.01.2016 (17:20)
avatarRevec (65)
@kapitanNorka
Wardy które ustawił to idealna sytuacja w meczu,ligówki nie różnią się tylko tym,że za te pierwsze dostajesz punkty,ktos kto na ligowkach zaszedł gdzieś wyżej na normalach widzi głównie nieogar i chaos w obu teamach ;d
na ligach często też mogą zajść cie od strony twojego towera(i właśnie po to miedzy innymi są te czerwone wardy)
na normalu to ja takiego ganka ani razu nie widziałem ;d
02.01.2016 (18:28)
avatarihjasty (906)
A nom gram głównie mida i jeszcze ganków z pozycji czerwonego warda to nie miałem. Ciężko o gank z pozycji bliżej wieży, a co dopiero z tamtej pozycji ^^, ale to może dlatego że gram normale :). Też kiedyś myślałem że rola supporta to stawianie wardów i nic więcej i latałem z niskim levelem i 2 przedmiotami gdzie inni mieli po 4 :D. No cóż co nub to nub :)
02.01.2016 (18:39)
avatarTripiston (258)
Wszystko pieknie i cacy, ale wardy oznaczone czerwonymi kropkami to po co??? Spodziewamy sie ganków z tamtego miejsca xD Bo dla mnie one są totalnie bez sensu, mamy timery "Kółeczka" na campach z buffami które informują nas kiedy buff się pojawi.

Ahhhh.... juz wszystko jasne
Sajlent autorem tego "Poradnika" ^__^
02.01.2016 (19:18)
avatarkiogu1 (608)
Powie mi ktoś co to jest fountain?
02.01.2016 (19:45)
avatarZirean (54)
Baza.
02.01.2016 (19:48)
avatarCrucy (626)
Dokładniej to spawn - te kółeczka, na których stoisz od razu po załączeniu gry.
02.01.2016 (20:13)
avatarbystry1984 (19)
Do poradnika dodałbym przypomnienie, że jest limit dwóch wardów. Zdarza mi się spotkać graczy, którzy o tym nie wiedzą i stawiają 2 wardy zwykłe + Sentry
02.01.2016 (23:27)
avatarRzyiecz (30)
Z całym szacunkiem, ale poradnik byłby aktualny na poczatku sezonu 2. ;)
02.01.2016 (23:34)
avatarihjasty (906)
Zawsze jest opcja edycji jak coś się zmieni na pewno w poradniku także dojdą zmiany spokojnie :) Póki co s2 trwa
02.01.2016 (23:48)
avatarBallcadeias (1271)
Silu wiem, że tą mapkę zauważyłeś na Reddicie ale te wardowanie jest bez sensowne.

Adc nie ma marnować hajsu na wardy tylko itemizować się, potem może powardować ale to przy rotacji .

W miejscu ADC warduje support.

Mid warduje u siebie obie strony góry lub dołu w zalezności jak gra.

Jungler nie powinien wardowac mida w ten sposób, jungler ma wardować miejsca przechadzek wrogiego jungla bądź wardować buffy wroga.

A te wardy z tyłu nie mają kompletnie sensu nikt sie nie odważy zgankować z tyłu lepsza opcją jest po prostu zdivovać towera
nikt się nie przechadza tyłem na ganka.
03.01.2016 (0:08)
avatarRzyiecz (30)
@ihjasty Mimo wszystko początek tego sezonu rożni się diametralnie od końcówki. Teraz się tak nie warduje. W sumie to nigdy sie tak nie wardowalo
03.01.2016 (0:48)
avatarTripiston (258)
@Ballcadeias
Ale kogo ty uczysz wardowania na conquest, chcesz przyjac na klate jego gniew? Jak Sajlent mowi to tak pewnie jest
03.01.2016 (1:19)
avatarTripiston (258)
@Ballcadeias
Przecież on ma aż 230 wygranych conquestów i aż silvera II ! ! !
03.01.2016 (1:56)
avatarShirei (1313)
Bystry, ale przecież można postawić 2 zwykłe i sentry..
03.01.2016 (5:21)
avatarShirei (1313)
Mój błąd, rzeczywiście się nie da.
03.01.2016 (10:34)
avatarExecution (405)
Dopieprzacie się, że ktoś coś zrobił, wyśmiewacie, ale nikomu nie przyszło na myśl żeby napisać taki albo inny poradnik. Powala mnie takie rozumowanie. Naprawdę.
03.01.2016 (10:34)
avataraditirex (1064)
Tripiston
Zgaduje że i które silvery lub unrankedy zmiotły by cię z powierzchni ziemi.
Co do poradnika to sądzę że jest ok, jedynie to te czerwone wardy można by było ustawić w miejscu pomiędzy exp a dmg i exp a speddem, ale to na końcu meczu kiedy boisz się backdoora na mordeXD(Ale z czego widzę, dodałeś już nową mapkę). W ogóle nie widzieliście żeby adc wydawał kase na wardy? A kto mu będzie niby wardował, kiedy po 5 czy nawet 3 lvl, support idzie w świat, a ty zostajesz sam na lini z przeciwnym adc? Po zrobieniu stacków, może od czasu do czasu wydać te 50 złota na jednego warda, przy np jego buffie.
03.01.2016 (11:20)
avatarPanSIlent (1423)
Bycie adminem uczy ważnych rzeczy:
* Nie da sie dogodzić każdemu, zawsze ktoś będzie marudzić.
* Choćbyś był drugą Matką Teresą - zawsze będą cię hejcić

Już do takiego życia przywykłem.

Na początku sezonu 3 planuję porządnie przetrzebić poradniki i buildy, aby wyrzucić i poprawić niekatualne. Kiedyś Nudziarz napisał poradnik na Solo w którym zaleca kupowanie HoG'a. Takich krzaczków chcę unikać. Tyle, że mistrzem nie jestem i są zawiłości gry których nie rozumiem, dlatego liczę na pomoc użytkowników.
03.01.2016 (11:26)
avatarCeglus (229)
Mam pytanie jedno czemu ja wgl nie widze innych skinów jak ktoś gra np thorem ze skinem to nie pokazuje mi go tylko podstawowy skin ...
03.01.2016 (12:46)
avatarihjasty (906)
To że adc ma nie wardowac to bylo modne kiedy support nie rotowal tak jak teraz. Obecnie nawet z obserwacji na SPLach każdy kupuje wardy i sobie stawia 50g to nie majątek, a pozwoli uniknac smierci poprzez gank ile razy mi moje wardy dupe uratowaly 50g wydane a przynajmniej sie nie ginie. Ja pochwalam każda inicjatywę tworzenia poradników, a że jakieś tam drobne błedy są to nic. Mi się wydaje ze poradniki tworzone sa dla graczy do 30lv i tych świezych początkujacych, a najwiecej komentuja je weterani ktorzy chyba wiedza jak wardowac? Samo to ze ward stoi na mapie to juz sukces a gdzie go tam postawia to juz mniejszy problem.
03.01.2016 (12:49)
avatarRzyiecz (30)
@ Execution Wedle życzenia ;)
Będe stale przytaczać to co napisał Silunt. Opisałes postawienie każdego warda przez każdą role. Jednak większość się nie zgadza dla (tak jak napisałes) wczesnej fazy gry.
Zacznijmy od adc . Otóż adc aby wygrać musi a)Zdominować wrogiego adc b)zostać "wycerrowanym" do late przez supporta. W obu przypadkach potrzebuje dużo pieniędzy, które oszczędzamy nawet na potionach. Do mid game ADC postawi max 2,3 wardy. Co do ustawienia nie jest źle tylko robi to support, po mid game adc zaczyna rotować, także wardy w tamtych miejscach są zbędne.
Dalej mamy Supporta, czyli najważniejszą role w grze. Tak jak pisałem wcześniej (ty też coś wspomniałeś) support zajmuje się "opieką" nad adc, gdy ten gra agresywnie konieczne sa wardy z 2 wejść na duo, gdy defensywnie tylko od naszej strony. Support zajmuje sie także innymi pozycjami wardowania ,gdy team nie wyrabia i sentry wardami. Sentry na GF: ok. 10 min
Sentry na FG: ok 25min(Sentry jest niemalże konieczne podczas grania przeciwko Thorowi, gf i fg są jego pozycjami startu do ganku)
Jungler:podobnie jak support powinien pomagać wardować innym, oraz zdradzać pozycje innego junglera, jeżeli jungler ma dobry potencjał na gankowania, może wardować wrogie buffy( zalecane przy małej lub większej przewadze nad przeciwnikiem)
Midlaner: Midlane jest miejcem przez które większość niedzielnych supportów,junglerów rotuje na inne linie (owszem powinno się rotować tylną aleją ale nawet na Ligach często tego nie robią), ganków z tyłu tak jak pokazałeś możemy spodziewać się tylko od junglerów z blinkiem (albo dobrym doskokiem, lataniem),których prawie sie nie widuje od czasu nerfa blinka.Mid laner warduje stronę z GF przez early,mid game, a strone z FG w mid,end game (trzeba umieć przewidzieć kiedy kończy się jaka faza) Pomaga to w intencjach przeciwnika. Na początku występuje bardzo mało ganków na solo, dlatego odpuszczamy sobie wardowania strony FG . Dobry mid laner da Info swojemu Solo lanerowi. Mid warduje w zależności od sposobu grania a)agresywnie - głownie zwykłe wardy na dwa wejścia po lewej/prawej b) defensywnie Sentry ward na bliższwejście po lewej/prawej (pozwala to zniszczyć wardy agresywnego mid-lanera)
Solo: Tutaj nie mam zastrzeżeń. Jeżeli solo warduje i dostanie info od mid-lanera. 90% szans na przeżycie ganka.
Głównym sposobem na zwycięstwo jest nie samo wardowanie, a dobra komunikacja (której na casualach prawie nie ma)
Całość pisze z doświadczenia na ligach. Pozdrawiam
03.01.2016 (13:16)
avatarihjasty (906)
Wlasnie komunikacji nie ma na normalach w tym pomagaja wardy ;P
03.01.2016 (14:17)
avatarTripiston (258)
@aditirex
A chcesz sie spróbować cwaniaku? Mocnych w gębie to jest pełno
03.01.2016 (14:36)
avataraditirex (1064)
Wypadłem z mety gdzieś pół roku temu, więc się nie znam na graniu joustów 1vs1:D, ale mogę zagrać jak ci tak zależy.
03.01.2016 (14:55)
avatarGandlafpl (120)
Joust o niczym oprócz tego, że jest się dobrym 1 vs 1 nie świadczy.
03.01.2016 (17:25)
avatarkiogu1 (608)
Nawet o tym nie. W joust budujesz 1 typ def nawet jeśli grasz magiem. W praktyce to może być symulator solo gdy junglerzy olewają twoją linię.
03.01.2016 (22:40)
avatarHasira (649)
Będzie aktualizacja dla Sezonu 3? Bo ściany w jungli dosyć się pozmieniały i straciłam w niej orientacje gdzie te wardy stawiać :P
14.02.2016 (13:55)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany/zarejestrowany Zarejestruj się!